Impartiality in the ethics of Adam Smith and Immanuel Kant as the foundation of public reason and political liberalism
DOI:
https://doi.org/10.31207/colloquia.v12i1.204Keywords:
Impartiality, sympathy, ethics, public reason, liberalismAbstract
This article offers a comparative examination of the notion of impartiality in Adam Smith and Immanuel Kant, with the aim of evaluating its normative projections in contemporary liberal political theory. While Smith grounds impartiality in sympathy and imagination, crystallized in the figure of the impartial spectator, Kant conceives it as an a priori rational principle, expressed in the categorical imperative and the autonomy of the will. The analysis shows that both models, despite their methodological and epistemological differences, converge in demanding that morality transcend individual egoism and adopt an impartial or universal perspective. The study argues that a synthesis between Smith’s empathetic flexibility and Kantian universality enables the articulation of a more robust conception of moral impartiality, one capable of addressing the challenges of plural societies. To this end, the notion of public reason is introduced as a political category that translates ethical impartiality into institutional legitimacy: laws and policies must be justified with arguments accessible to all free and equal citizens. It is concluded that the integration of both traditions offers a promising normative foundation for liberalism, insofar as it combines moral sensitivity with rational coherence in the pursuit of just institutions.
References
Alegría, D. (2019). Juicios intersubjetivos. Algunas similitudes en Kant, Smith y Arendt. Revista de Filosofía UCSC, 17(2), 11–27. https://doi.org/10.21703/2735-6353.2018.17.02.01
Alegría, D. (2021). ¿Puede un kantiano ser parcial con sus seres queridos? Una discusión frente a objeciones recurrentes. Signos Filosóficos, 23(46), 38–59. https://signosfilosoficos.izt.uam.mx/index.php/SF/article/view/738
Alegría, D. (2023). Críticas a la exigencia de imparcialidad en la moral y una propuesta de reinterpretación. Revista de Filosofía UCSC, 15(2). https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/2330
Ben-Moshe, N. (2023). An Adam Smithian account of humanity. Ergo, 10(32). https://doi.org/10.3998/ergo.4662
Benvenuto, R. M. (2019). Los límites éticos del mercado. Hegel- Smith y la crítica de la economía política. En H. Borisonik, F. Ludueña Romandini & J. Acerbi (Eds.), Detrás del espectador imparcial. Ensayos en torno de Adam Smith (pp. 167–192). Instituto de Investigaciones Gino Germani.
Boutieri, C., Everett, S. S., & Weiss, E. (2025). Introduction: Beyond public reason. Journal of the Royal Anthropological Institute. https://doi.org/10.1111/1467-9655.14318
Bustamante-Barahona, P., & Fuentes-Valdebenito, N. (2025a). La autonomía en la fertilidad: análisis personalista de los derechos sexuales y reproductivos desde una revisión histórico-bioética. Ius Humani. Revista De Derecho, 14(2), 375–404. https://doi.org/10.31207/ih.v14i2.439
Bustamante-Barahona, P., & Fuentes-Valdebenito, N. (2025b). La propuesta cristiana de los cuidados paliativos como respuesta a la eutanasia y al dilema de la autonomía absoluta. Cuadernos De Teología, 17, e6670. https://doi.org/10.22199/issn.0719-8175-6670
Campbell, T. (1971). Adam Smith’s science of morals. Routledge.
Carrasco, A. (2009). De Hutcheson a Smith: un sentimentalismo 'sofisticado’. Revista de Filosofía, 65, 81–96. https://doi.org/10.4067/S0718-43602009000100005
Carrasco, A. (2014). Reinterpretación del espectador imparcial: impersonalidad utilitarista o respeto a la dignidad. Crítica: Revista Hispanoamericana de Filosofía, 46(137), 61–84. http://www.jstor.org/stable/43854521
Carrasco, A. (2016). La ética de Adam Smith: Conciliando paradigmas, una propuesta olvidada. Trans/Form/Ação, 39(3), 23–28. https://doi.org/10.1590/S0101-31732016000300003
Chandler, D. (2025). Libres e iguales. Un manifiesto por una sociedad justa. Paidós.
Cordero, T. (2022). La simpatía como mecanismo de juicio moral en la ética de Adam Smith. Colloquia. Revista académica de Pensamiento y Cultura, 9, 159–173. https://doi.org/10.31207/colloquia.v9i0.131
Cortina, A. (2003). El quehacer público de la ética aplicada: ética cívica transnacional. En A. Cortina y D. García-Mazá (Eds.), Razón pública y éticas aplicadas. Los caminos de la razón práctica en una sociedad pluralista (pp. 13–44). Tecnos.
Cortina, A. (2014). Alianza y Contrato. Política, ética y religión. Trotta.
Cropsey, J. (2020). Adam Smith. En L. Strauss & J. Cropsey, Historia de la filosofía política (pp. 597–618). Fondo de Cultura Económica.
Forman-Barzilai, F. (2010). Adam Smith and the circles of sympathy. Cambridge University Press.
Freeman, S. (2016). Rawls. Fondo de Cultura Económica.
Fricke, C. (2013). The sympathetic process and the origin and function of conscience. En C. Berry, M. P. Paganelli, & C. Smith (Eds.), The Oxford handbook of Adam Smith (pp. 177–200). Oxford University Press.
Fuentes-Valdebenito, N. M., & Hidalgo-Varela, L. S. (2024). La deontología en la filosofía moral kantiana: El caso de Adolf Eichmann en la Solución Final. Mutatis Mutandis: Revista Internacional De Filosofía, 11, 1–12. https://doi.org/10.69967/07194773.v11i.499
Griswold, C. (1999). Adam Smith and the virtues of enlightenment. Cambridge University Press.
Kant, I. (2017a). Crítica de la razón práctica. Tecnos.
Kant, I. (2017b). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Tecnos.
Llorca, J. (2021). Análisis y reconstrucción de la idea filosófica de ética aplicada desde la hermenéutica crítica de Adela Cortina [Tesis de máster, Universidad Complutense de Madrid]. https://hdl.handle.net/20.500.14352/5153
Macedo, S. (1990). Liberal virtues: Citizenship, virtue and community in liberal constitutionalism. Clarendon Press.
Montes, L. (2024). Adam Smith. El filósofo economista. Fondo de Cultura Económica / Centro de Estudios Públicos.
Mordacci, R. (2023). From sympathy to respect: Smith and Kant on moral motivation. History of Philosophy Quarterly, 40(4), 359–378. https://doi.org/10.5406/21521026.40.4.05
Nagel, T. (1991). Equality and partiality. Oxford University Press.
Rawls, J. (2019). El liberalismo político. Crítica.
Smith, A. (2022). La teoría de los sentimientos morales. Alianza.
Villavicencio-Miranda, L. (2009). Algunas críticas a la idea de razón pública rawlsiana. Revista de derecho (Valparaíso), (32), 533–557. https://doi.org/10.4067/S0718-68512009000100015
Weinstein, J. R. (2017). Kant and Smith on imagination, reason, and personhood. En E. Robinson & C. W. Surpenant (Eds.), Kant and the Scottish Enlightenment (pp. 304–325). Routledge.
White, M. D. (2009). Adam Smith and Immanuel Kant: On markets, duties, and moral sentiments. Forum for Social Economics. https://ssrn.com/abstract=1318605
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in our Journal comply to the following terms:
1. Authors keep their work's copyrights, but they guarantee Colloquia to be the first publisher of their papers. They grant the Journal with a Creative Commons Attribution License, under which their work can be shared with the condition that it is appropriately cited.
2. Authors can establish further clauses for non-exclusive distribution, such as publication on a separate book or placing in an institutional data-base. Nevertheless, a note should be always added to explain that the paper was originally published in Colloquia.
This Journal utilizes the LOCKSS system to create a file distributed among participating libraries, allowing these libraries to create permanent archives of the Journal for purposes of preservation and restoration. More information...