Macondo: The cosmos of Gabriel García Márquez.
DOI:
https://doi.org/10.31207/colloquia.v8i0.121Keywords:
Gender, motivation, Public sector, Ecuador, Staff removerAbstract
This work approaches the cosmos that sustains and contains the work with which the Nobel Prize in Literature, Gabriel García Márquez, (re)defined the Latin American lineage: Macondo. Through the story "Monólogo de Isabel viendo llover en Macondo" (Isabel's monologue while watching it rain in Macondo), the aim is to rediscover the author's bizarre work and unravel the code hidden behind its lyrics. For such purposes, the analysis-synthesis method is used, by means of which it is possible to decompose the story to read it, connect it with the novel "One Hundred Years of Solitude" and, subsequently, recompose it in a newly developed way. Finally, some conclusions about the story are sketched and the reader is invited to participate in the magical realism it entails.References
Borrero Blanco, M. (2010). El pensamiento mágico en la obra de Gabriel García Márquez. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Cueva, A. (1982). El escritor en su laberinto. En G. García Márquez, El coronel no tiene quien le escriba y Cien años de soledad (págs. 9-32). Caracas: Biblioteca Ayacuhco.
García Dussán, É. (2015). Reflejos de la identidad social en la cuentística de Gabriel García Márquez. Estudios de Literatura Colombiana , 77-100.
García Márquez, G. (1996). Entrevista para la promoción del libro Noticia de un secuestro. (I. Gabilondo, Entrevistador) Barcelona. Obtenido de https://centrogabo.org/gabo/gabo-habla/gabriel-garcia-marquez-escribir-es-enfrentarse-al-monstruo-de-la-escritura
García Márquez, G. (2014). Cien años de soledad. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.
García Márquez, G. (2014). La soledad en América Latina. Educere, 167-170. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/356/35631103020.pdf
García Márquez, G. (2014). Ojos de perro azul. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.
Gyllensten, L. (1983). Discurso de apertura a la gala del Premio Nobel de Literatura 1982. En G. García Márquez, La Soledad en América Latina. Brindis por la poesía. (págs. 3-5). Cali: Corporación Editorial Universitaria de Colombia.
Hazera, L. D. (1973). Estructura y temática de "La mala hora" de Gabriel García Márquez. Thesaurus, 471-481.
Horta, D. M. (01 de 08 de 2017). Revista digital de periodismo y literatura. Obtenido de WMagazín: https://wmagazin.com/genesis-y-presencia-de-la-palabra-macondo-en-la-obra-de-garcia-marquez/#:~:text=Cuando%20Garc%C3%ADa%20M%C3%A1rquez%20le%20puso,que%20se%20public%C3%B3%20en%201955.
Joset, J. (1984). Gabriel García Márquez: Coetáneo de la eternidad. Amsterdam: Rodopi.
Marín Colorado, P. A. (2012). La narrativa de Gabriel García Márquez vista por Ángel Rama y la recepción de su crítica en Colombia. Estudios de literatura colombiana, 109-128.
Martin, G. (2009). Gabriel García Márquez, una vida. Barcelona: Random House Mondadori.
Rama, Á. (1991). La narrativa de Gabriel García Márquez: Edificación de un arte nacional y popular. Veracruz: Colcultura.
Reig Calpe, M. (2012). La creación del espacio trágico en la obra de Gabriel García Márquez: Una lectura sofóclea. Memoria Académica, 43-61.
Villabella Armengol, C. (2012). La metodología de la investigación y comunicación jurídica. La Habana: Féliz Varela.
Zuluaga Osorio, C. (2003). Un extraño llamado Gabriel García Márquez. En C. Kline, Los origenes del relato: los lazos entre ficción y realidad en la obra de Gabriel García Márquez (págs. 9-12). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 David Castillo Aguirre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in our Journal comply to the following terms:
1. Authors keep their work's copyrights, but they guarantee Colloquia to be the first publisher of their papers. They grant the Journal with a Creative Commons Attribution License, under which their work can be shared with the condition that it is appropriately cited.
2. Authors can establish further clauses for non-exclusive distribution, such as publication on a separate book or placing in an institutional data-base. Nevertheless, a note should be always added to explain that the paper was originally published in Colloquia.
This Journal utilizes the LOCKSS system to create a file distributed among participating libraries, allowing these libraries to create permanent archives of the Journal for purposes of preservation and restoration. More information...