Philosophical anthropology of memory: Background from Lluís Duch to the cultural formation of the anthropos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31207/colloquia.v12i1.203

Keywords:

Culture, education, memory, person, postmodernity

Abstract

This reflective article aims to present an interpretation of the relevance of memory in the formation of human beings as cultural beings. In accordance with the philosophical-anthropological postulates of the Benedictine monk Lluís Duch, the article begins by situating the postmodern era as a period that hinders the development of human capacities for cultural connection and belonging. To a large extent, this situation is due to a pedagogical crisis generated by the conditions of globalization and capitalism that extend to educational models, generating purely informational knowledge that does not contribute to the integral formation of the person. For Lluís Duch, the human life trajectory, that is, all its reflective actions and practical elaborations, is inserted into a cultural framewok that necessarily must involve learning. However, human beings today are alienated from educational forms that mediate and transmit meaningful knowledge that allows them to develop their cosmiszing capacities, which give meaning, order and unity. This directly affects the formation of human beings as cultural beings. In this regard, this essay consists of two parts. The first characterizes the educational sphere in postmodern society, distinguishing the inability of current educational systems to transmit knowledge for the formation of the human cultural dimension. The second part refers to the relevance of memory as an essential factor in the formation of the cultural subject. In accordance with the hermeneutic study carried out by Lluís Duch, the essay is written using a descriptive and interpretative method with the aim of finding the meaning of the relationship between education, culture and human formation.

References

Bengoa, J. (2006). La comunidad reclamada. Identidades, utopías y memorias en la sociedad chilena actual. Catalonia.

Chillón, A. (2011). La condición ambigua. Diálogos con Lluís Duch. Herder.

Chillón, A. (2014). La palabra ficticia. Literatura, periodismo y comunicación. Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.

Chillón, A., & Duch, L. (2012). Un ser de mediaciones: Antropología de la comunicación (Vol. 1). Herder.

Chillón, A., & Duch, L. (2016). Sociedad mediática y totalismo: Antropología de la comunicación (Vol. 2). Herder.

Chillón, A. (2011). La sabiduría antropológica. En pos de un nuevo humanismo. En J.-C. Mèlich, I. Moreta & A. Vega (Coords.), Empalabrar el mundo. El pensamiento antropológico de Lluís Duch (pp. 33–50). Fragmenta.

Choza, J. (2013). Filosofía de la cultura. Thémata.

Duch, L. (1997). La educación y la crisis de la modernidad. Paidós.

Duch, L. (2004). Estaciones del laberinto. Herder.

Duch, L. (2008). La crisis de Dios. Ars Brevis, (14), 85–103. https://raco.cat/index.php/ArsBrevis/article/view/137023

Duch, L. (2010). Apología de lo humano: Multidisciplinariedad y Ciencias Humanas. Ars Brevis, (16), 11–30. https://raco.cat/index.php/ArsBrevis/article/view/244253

Duch, L. (2012a). La religión en el siglo XXI. Siruela.

Duch, L. (2012b). Religión y comunicación. Fragmenta.

Duch, L. (2015). Antropología de la ciudad. Herder.

Duch, L. (2019). Vida cotidiana y velocidad. Herder.

Duch, L. (2020). Salida del laberinto. Fragmenta.

Duch, L., & Mèlich, J.-C. (2012). Escenarios de la corporeidad: Antropología de la vida cotidiana (Vol. 2). Trotta.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa.

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Prensas Universitarias de Zaragoza.

Jiménez, A. (2023). La educación comparada en la historia del tiempo presente. Pedagogía y Saberes, (59), 56–68. https://doi.org/10.17227/pys.num59-17584

Lyotard, J.-F. (1987). La condición posmoderna. Cátedra.

Mèlich, J.-C. (2003). Memoria y esperanza. Comunicação apresentada no IV Encontro de Didática, Cidadania, ensino e aprendizagens da Filosofia, 171–203. http://www.apfilosofia.org/documentos/pdf/MelichSant.pdf

Mèlich, J.-C. (2008). Antropología narrativa y educación. Teoría de la educación, (20), 101–124.

Moreta, I. (2019). Conversaciones con Lluís Duch. Religión, comunicación y política. Fragmenta.

Muñoz, M. (2024). El lugar de la memoria en Verdad y método de Gadamer. ApareSER. Revista de Filosofía, 1(2), 62–78. https://doi.org/10.35494/arf.v1i2.18

Reyes Mate, M. (2008). La razón de los vencidos. Anthropos.

Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J., & García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.

Sola-Morales, S. (2017). La importancia de la tradición en los procesos identitarios. Ars Brevis: Anuario de la Càtedra Ramon Llull Blanquerna, (23), 207–223. https://hdl.handle.net/11441/87525

Solares, B. (2003). La pedagogía imaginal del mito. En R. Romero Zertuche et al. (Eds.), Símbolos y arquetipos en el hombre contemporáneo: Formas arquetípicas en la relación maestro/discípulo (pp. 109–119). Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco.

Solares, B. (2008). Un acercamiento a la antropología simbólica de Lluís Duch. En L. Duch et al. (Eds.), Lluís Duch, antropología simbólica y corporeidad cotidiana (pp. 15–40). Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias-UNAM.

Published

2025-12-20