Nacional Music, Nationalist Music, or Ecuadorian Music?
DOI:
https://doi.org/10.31207/colloquia.v5i0.61Keywords:
ecuadorian music, national music, nationalist music, culture, national identityAbstract
This article approaches the general definitions of “music”, its nature from an evolutionary point of view and its being a characteristic feature of the human species. From a cultural perspective, music is analyzed as a language and as an expression of identity. Finally, by means of interviews held with outstanding musicologists and researchers, this article intends to shed light on the definitions of national music, nationalist music and Ecuadorian music.References
Anderson, Benedict. 1993. «Los orígenes de la conciencia nacional». En Comunidades imaginadas. México: Fondo de Cultura Económica.
Asamblea Nacional. 2016. «Código Orgánico de la Economía Social de los Conocimientos, Creatividad e Innovación».
Asamblea Nacional del Ecuador. 2008. Constitución de la República del Ecuador 2008.
Ley Orgánica de Cultura.
Asamblea Nacional del Ecuador, Ecuador. 2015. «Ley Orgánica de Comunicación». Ecuador.
CES. s. f. Normativa en Artes. Vol. RPC-SO-06-No. 107-2016.
Ecuadorinmediato.com. 2017. «Hoy se cumple un año de la Ley de Comunicación», febrero 15, 4501 edición.
El Pleno del Consejo de Regulación y Desarrollo de la Información y Comunicación. 2016. «Resolución No. CORDICOM-PLE_2014-034». PÁGIMA WEB DE LA CORDICOM.
Español, Silvia, Ana LizaTropea, Favio Shifres, y Alicia Massarini. 2014. Psicología de la música y del desarrollo. Una exploración interdisciplinaria sobre la musicalidad humana. Buenos Aires: Paidos SAICF.
Estévez, Mayra. 2008. Estudios sonoros desde la región andina. Quito: Centro Experimental Oído Salvaje.
García, Néstor, y Maritza Urtegacoords, Maritza. 2012. Cultura y desarrollo. Una visión crítica desde los jóvenes. Buenos Aires: Editorial Paidós.
Godoy, Mario. 2012. La música ecuatoriana. Memoria local-patrimonio global. Chimborazo: Casa de la Cultura Benjamín Carrión Núcleo de Chimborazo.
Guerrero, Pablo. 2004. «Enciclopedia de la Música Ecuatoriana». Enciclopedia de la Música Ecuatoriana. Quito: CONMUSICA.
Guerrero, Patricio. 2002. La Cultura. Estrategias conceptuales para entender la identidad, la diversidad, la alteridad y la diferencia. Quito: Abya-Yala.
Halbwachs, Maurice. 2004. «Conclusión». En Los marcos sociales de la memoria. Barcelona: Anthropos.
Hall, Stuart. 2003. «Cuestiones de identidad cultural». En . Buenos Aires: Amorrortu.
Hamel, Fred, y Martin Hurlimann. 1959. «Enciclopedia de la Música». Enciclopedia de la Música. Zurich: Atlantic Verlag.
Jelin, Elizabeth. 2002. «¿De qué hablamos cuando hablamos de memoria?» En Los trabajos de la memoria, 17-37. Madrid: Siglo XXI.
José María Peñalver. s. f. «La cultura y sus espejos. La música como reflejo del fenómeno sociocultural.» Universitat Jaume I.
Mata, María Cristina, y Scarafía, Silvia. 1993. Lo que dicen las radios. Quito: ALER.
Ministerio de Educación. s. f. «Currículo de Educación General Básica y Bachillerato General Unificado».
Mullo Sandoval, Juan. 2009. Música patrimonial del Ecuador. Quito-Ecuador: Cartografía de la Memoria.
El valz y las danzas republicanas iberoamericanas. Vol. 3. Patrimonio vivo compartido. Quito-Ecuador: Instituto Iberoamericano del Patrimonio Natural y Cultural de la Organización del Convenio Andrés Bello.
Ortiz, Fernando. 1987. «Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar.» En . Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Pérez Vejo, Tomás. 2003. «La construcción de las naciones como problema historiofráfico: el caso del mundo hispánico». En Historia Mexicana. LIII:2. México.
Platón. s. f. La República.
Ricoeur, Paul. 1999. «Definición de la memoria desde un punto de vista filosófico». En ¿Por qué recordar? Varios: Granica.
Robertson, Roland. 1995. Glocalización: Time-Space and Homogeneity- Heterogeneity in global modernities. Londres: Sage.
Roederer, Juan. 1995. Acústica y psicoacústica de la música. New York: Springer-Verlag.
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo-Senplades. 2013. «Plan Nacional del Buen Vivir 2013-2017».
SUPERCOM. 2014. Estatuto Orgánico de Procesos de la Superintendencia de Información y Comunicación. Vol. 5.
Usbeck, Carlos. 2014. Ecuador y las comunicaciones, una historia compartida. Tercera edición. Quito.
Vasco, Marcia. 2015. «Programas radiofónicos de apreciación musical utilizando la organología y géneros musicales tradicionales para la educación popular a través de radios comunitarias y universitarias.» Quito: PUCE.
Wong, Ketty. 2011. «La música nacional: una metáfora de la identidad nacional ecuatoriana». Ecuador Debate 84.
La música nacional. Identidad, mestizaje y migración en el Ecuador. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana Benjamín Carrión. Dirección de Publicaciones.
Yaguana Romero, Hernán, y Delgado López, Washington. 2014. 85 años de la radiodifusión en Ecuador. Quito: Editorial «Quipus» - CIESPAL.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Marcia Vasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in our Journal comply to the following terms:
1. Authors keep their work's copyrights, but they guarantee Colloquia to be the first publisher of their papers. They grant the Journal with a Creative Commons Attribution License, under which their work can be shared with the condition that it is appropriately cited.
2. Authors can establish further clauses for non-exclusive distribution, such as publication on a separate book or placing in an institutional data-base. Nevertheless, a note should be always added to explain that the paper was originally published in Colloquia.
This Journal utilizes the LOCKSS system to create a file distributed among participating libraries, allowing these libraries to create permanent archives of the Journal for purposes of preservation and restoration. More information...