Fray Agustín Azkúnaga: Fourteen unpublished works for piano solo
The misionary labour of the Franciscan Order in South America
DOI:
https://doi.org/10.31207/colloquia.v8i0.122Keywords:
Azkúnaga, San Francisco, solo piano, evangelization, Franciscan OrderAbstract
As result of an exploration in the Historic Archives of the Ministry of Culture of Ecuador, fourteen manuscripts were found of non-religious pieces for piano solo in ecuadorian musical genres, composed by Fray Agustin de Azkunaga, who also composed Quito`s anthem. The transcription of these musical pieces was made with the assistance of a special program for writing and editing digital music to be analyzed at a later date. The current investigation takes us through the Franciscan Order history, to which Azkunaga belonged, from Europe to its arrival to America to investigate about a possible intention to evangelize through these and other musical pieces. At the same time the organs of the Convent of San Francisco de Quito are described and presented where Fray Agustin de Azkunaga played.
References
Álvarez Gómez, Jesús. (1989). Historia de la Vida Religiosa II (Instituto Teológico de Vida Religiosa). Publicaciones Claretianas.
Furlong Cardiff, G. (1944). Músicos Argentinos durante la dominación hispánica. (Imprenta San Pablo, Vol. 1). Huarpes S.A.
García, J. M., & Gallegos Arias, J. (2011). Iglesia y Convento de San Francisco. Una historia para el futuro. (Instituto Nacional de Patrimonio Cultural).
Gobierno de España, M. de C. y D. (1999). Censo—Guía de Archivos de España e Iberoamérica [Fondo]. Provincia Franciscana de los Doce Apóstoles. http://censoarchivos.mcu.es/CensoGuia/fondoDetail.htm?id=1405950
Guananga Aysabucha, D. V. (2019). Composiciones de Fray Agustínde Azkúnaga. Transcripción y análisis de catorceobras para piano solo [Trabajo de Titulación - Modalidad: Producto Artístico, Hemisferios].
Guerrero Gutierrez, P. (2002). Enciclopedia de la Música Ecuatoriana (Vol. 1). Corporación Musicológica Ecuatoriana CONMUSICA.
Guerrero Gutiérrez, Pablo. (1994). Localización de algunas fuentes documentales para la Historia de la Música en el Ecuador en archivos y bibliotecas de Quito. SARANCE. Revista del Instituto Otavaleño de Antropología., 1(20), 102.
Guerrero, P. (2001a). Aire típico. En Enciclopedia de la Música Ecuatoriana (Vol. 1). Corporación Musicológica Ecuatoriana Conmúsica.
Guerrero, P. (2001b). Fox incaico. En Enciclopedia de la Música Ecuatoriana (Vol. 1). Corporación Musicológica Ecuatoriana Conmúsica.
Guerrero, P. (2004). Marcha fúnebre. En Enciclopedia de la Música Ecuatoriana (Vol. 2). Corporación Musicológica Ecuatoriana Conmúsica.
Heras Díez, J. (1992). Aporte de los franciscanos a la evangelización del Perú (Provincia Misionera de San Francisco Solano, Provincia de los Descalzos, Rimac, 1992, Vol. 5). Editora Latina S.R.
Kobayashi, J. M. (1996). La Educación como conquista. Empresa franciscana en México. (El colegio de México, Vol. 1). ABYA - YALA.
La Leyenda de Cantuña se cuenta. (2011, septiembre 24). El Comercio.
Moreno Proaño, A. (2001). Historia de la Iglesia Católica en el Ecuador: Vol. uno (Conferencia Episcopal Ecuatoriana). Abya - Yala. chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/https://digitalrepository.unm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1320&context=abya_yala
Mullo, J. (2009). Música Patrimonial del Ecuador (Primera, Vol. 1-1). Fondo Editorial del Ministerio de Cultura del Ecuador.
Pérez Álvarez, M. B. (1989). Las órdenes religiosas y el clero secular en la evangelización del Perú. Proyección de su labor misionera. X Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra. 1989.
Stevenson, Robert, R. (1989). La Música en Quito (Banco Central del Ecuador, Vol. 1). Fraga.
Verdezoto, F. W., & Peñaherrera, F. F. (2012). Memoria Musical Franciscana. (Vol. 1). Imprenta Don Bosco.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcia Vasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in our Journal comply to the following terms:
1. Authors keep their work's copyrights, but they guarantee Colloquia to be the first publisher of their papers. They grant the Journal with a Creative Commons Attribution License, under which their work can be shared with the condition that it is appropriately cited.
2. Authors can establish further clauses for non-exclusive distribution, such as publication on a separate book or placing in an institutional data-base. Nevertheless, a note should be always added to explain that the paper was originally published in Colloquia.
This Journal utilizes the LOCKSS system to create a file distributed among participating libraries, allowing these libraries to create permanent archives of the Journal for purposes of preservation and restoration. More information...