Interpreting the Artist Through Light
DOI :
https://doi.org/10.31207/colloquia.v3i0.26Mots-clés :
Painting, art,, impressionism, fauvism,, lines, colorsRésumé
Exploring the vast pictorial work of Monsignor Juan Larrea Holguin is challenging for anyone who tries to achieve a good and organized study. The first cause is clear: he used to paint all the time and he did it on any material available; he also used to generously donate his works, so it's very difficult to track them all; the second reason has to do with his paintings being an alternate activity to his priestly work and extensive legal production. It seems that he saw every painting with the half-closed and analytical eyes that are characteristic of a lawyer but, at the same time, with the love professed by the humanist for the Ecuadorian landscapes. This paper shows a facet of this multifaceted man who marks a milestone in the history of the great characters of Ecuador, but at the same time shows an artistic work that deserves to be highlighted in the art field due to its loyalty towards the homeland, its unmistakable style and color management. There is also a curious similarity with the avant-garde trend that marked Juan Larrea's style, creating a rift between the objectivity of the lawyer and the subjectivity of the artist.
Références
Liszt Arzubide, G. (1984). El estridentismo. México: SEP.
Niemeyer, K. (2004). Subway de los sueños, alucinamiento, libro abierto. La novela vanguardista hispanoamericana. Fráncfort del Meno: Iberoamericana - Vervuert.
Schwartz, J. (2002). Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. México: Fondo de Cultura Económica.
Torre, G. (1970). Historia de las vanguardias literarias. Barcelona: Guadarrama.
Verani, H. J. (1996). Narrativa vanguardista hispanoamericana. México: UNAM-Ediciones del Equilibrista.
Salvat Editores (1977). Historia del Arte Ecuatoriano. Barcelona: Salvat
Vázquez, A. (2009). Juan Larrea, Un rayo de luz sobre fondo gris. Madrid: Ediciones Palabra.
Marroquín, J. (5 de noviembre del 2013) Entrevista realizada por Juan Carlos Riofrío en Ilaloma.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
© Diego Alejandro Jaramillo 2024
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
1. Los autores mantienen los derechos de autor sobre su trabajo, pero garantizan que Colloquia será el primer editor en publicarlo. Entregarán a la revista una Licencia de Reconocimiento bajo la cual su trabajo podrá compartirse con la condición de ser debidamente citado.
2. Los autores pueden establecer cláusulas adicionales para la distribución no exclusiva, tales como la publicación en un libro o su colocación en una base de datos institucional. Sin embargo, siempre se añadirá una nota para explicar que el documento se publicó originalmente en Colloquia.
Esta revista utiliza el sistema LOCKSS & CLOCKSS para crear un archivo distribuido entre las bibliotecas participantes, permitiendo a dichas bibliotecas crear archivos permanentes de la revista con fines de preservación y restauración. Ampliar información...