The Musical Instruments of Ancient Rome in the Opera 'Eunice' by Luis H. Salgado

Authors

  • Yvonne Schiaffino

DOI:

https://doi.org/10.31207/colloquia.v6i0.79

Keywords:

Eunice, Salgado, Roma, opera, musical instruments, Schiaffino

Abstract

To carry out the research on the ancient musical instruments mentioned in the opera Eunice by Ecuadorian composer Luis Humberto Salgado (1903-1977), an organological study was carried out on each of these instruments by inserting some images. As for Salgado's libretto and the movie Quo Vadis?, they will serve as main reference sources to obtain information about the ancient Roman musical instruments, taking into account that the purpose is to be able to stage this opera, respecting as much as possible the historical moment in which it is located, first century of the Christian Era in Rome.

References

Anónimo: “Sobre la Música. Introducción, edición y traducción de Cinta Canterla, p. 228. revistas.uca.es/index.php/cir/article/download/413/369

Blench, Roger (2012), Theory, methods and results in the reconstruction of African music history, Paper prepared for submission to Azania, Kay Williamson Educational Foundation 8, Guest Road, Cambridge CB1 2AL, Reino Unido. http://www.rogerblench.info/RBOP.htm

Bofil, Maribel, (2014), “Danza, baile y pantomima en la Roma antigua”, revista Arraona Romana, http://www.arraonaromana.org.

Collins, Stephen (2012), Legiones de Roma, la historia definitiva de todas las legiones imperiales romanas. Editorial La Esfera de los Libros. https://play.google.com/store/books.

Dominguez, Ramón Joaquín (1846), Diccionario Nacional o Gran Diccionario clásico de la lengua española. Tomo I. Madrid, España.

GHIRARDINI, Cristina, (2007), Il Gabinetto armonico di Filippo Bonanni e le sue fonti. International Musicological Society. Acta Musicologica, vol., 79. Fasc. 2. pp. 359-405. URL: http//www.jstor.org/stable/25071294

Gonzalo Bravo; González Salinero (2013), La muerte en la antigüedad romana a través del cine. Monografías y estudios de la Antigüedad griega y romana, Signifer Libros, Madrid-Salamanca, España.

https://www.academia.edu/3718642/La_muerte_en_la_Antig%C3%BCedad_romana_a_trav%C3%A9s_del_cine:

Mersenne, Marin. (1636). Harmonie Universelle, contenant la theorie et la practique de la musique. (Traducción al inglés por M. Nijhoff (1957). Indiana University, 1962. Traducción al inglés: John Bernard Egan.). Paris: Sebastien Cramoisy. Paris, 1636. Pierre Ballard, Paris, 1637.

Quo Vadis?

http://cadenaser.com/programa/2015/04/04/notas_de_cine/1428137156_645146.html

Sienkiewicz, Henry, Quo vadis? Editorial Apostolado de la Prensa (Segunda edición), 1929. http://la-pasion-inutil.blogspot.com/2012/06/enrique-sienkiewicz-quo-vadis.html. [Fecha de consulta: 10 de octubre de 2015].

Rodríguez Castelo, Hernán. (26 de julio de 1970). “Luis Humberto Salgado, por él mismo”, periódico El tiempo, Quito, pp. 20 y 23.

Rózsa, Miklós (1951). “The music or Quo Vadis”. Film Music Notes. Vol. 11, Nº 2. http://www.filmscoremonthly.com/notes/quo_vadis2.html

Salazar, Adolfo (1940). Las grandes estructuras de la música. Fondo de Cultura Económica. Biblioteca virtual universal, México.

Sienkiewicz, Henryck (1970), Quo vadis? Ediciones Zeus, Barcelona, España.

Simonet, Catalina (2012), “La música en el antiguo Egipto”, revista El mundo de Sophia, difusión cultural. http://www.mundosophia.com/la-musica-en-el-antiguo-egipto/

Varela De Vega, Juan Bautista (1986), “Anotaciones históricas sobre el arpa (I parte)”, revista de Folklore núm. 71. Biblioteca virtual Miguel de Cervantes.

Velazco, Jorge (1977), “La música de Roma”. UNAM. Artículo. http://www.analesiie.unam.mx/pdf/47_79-98.pdf

Wong Cruz, Ketty. (2003-2004). Luis Humberto Salgado un Quijote de la Música. Coedición: Banco Central del Ecuador – Casa de la Cultura Ecuatoriana Benjamín Carrión. Quito, p. 74.

Published

2019-12-03