The Spanish Tablature for Keyboard in the Work of Francisco Correa de Araujo (1584 - 1654) - Organic Faculty (1626)
Theoretical Characteristics, Tablature, Modality, Tuning, and Ornamentation
DOI:
https://doi.org/10.31207/colloquia.v2i0.5Keywords:
Correa de Araujo, monacordio, organ, faculty, Peru, clavichordAbstract
The purpose of this paper is a brief qualitative analysis in three stages of the work for keyboard of Francisco Correa de Araujo - Facultad Orgánica - our main goal is to describe and support the features of the figures used by the author with their original foundations. To describe the model of Iberian organ for the implementation of their tientos and discourses, and consider the possibility of execution of his work in a modern keyboard instrument. Finally, we present to a copy of the existing Facultad Orgánica in the Library of the Monastery of La Recoleta of Arequipa (Peru).
References
Andersen, P.-G. (1956). Organ, Building and Design. En P.-G. ANDERSEN, Organ, Building and Design. Copenhagen: London : Allen and Unwin, 1969 / Munksgaard- Originalmente publicada como 'Orgelbogen'.
Anglés, H. (1944). La Música en la Corte de Carlos V. En H. ANGLÉS. Barcelona: con la transcripción del Libro de Cifra Nueva para tecla, arpa y vihuela, de Luis Venegas de Henestrosa (Alcalá de Henares, 1557).
Anglés, H. -A. (2000). Ed. Dossoles. En H. -A. ANGLÉS, Ed. Dossoles (págs. ISBN: 978-84-87528- 13-2). Barcelona.
Bach, J. S. (1987). Die Kunst der Fuge. BWV 1080. Bd. 1: Frühere Fassung der autographen Partitur. - Hrsg. v. Christoph Wolf. Erstausg. En J. S. BACH, WV 1080. Bd. 1: Frühere Fassung der autographen Partitur. - Hrsg. v. Christoph Wolf. Erstausg. Frankfurt, Leipzig, New York, London.
Bach, K. P. (1762). Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. En K. P. BACH, Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Berlín: Primera edición - Berlín, 1753 - Printed by Christian Friedrich Henning, 1753 (part one). Berlin: C. Ph. E. Bach. part two.
Bermudo, J. (1982). Declaración de Instrumentos Musicales - Osuna, 1555 - Colección Música Facsímil Nº A15. En J. BERMUDO, Declaración de Instrumentos Musicales - Osuna, 1555 - Colección Música Facsímil Nº A15. Madrid: Arte Tripharia.
Brunelli, A. (2014). Regole utilissime per i scolari che desiderano imperare a cantare - Florencia, 1606. Florencia: Edición moderna: Nabu Press - 2014.
Bukofzer, M. (1947). Music in the Baroque Era, from Monteverdi to Bach. Madrid: Alianza Editorial. Casa de la Cultura Ecuatoriana, B. C.-A.-E.-m. (s.f.).
Cerone, P. (1613). Libro octavo en el que se ponen las reglas para cantar glosado y de garganta. En
G. Battista Gargano, & L. Nucci, El Melopeo y Maestro, Tratado de Música Theórica y Práctica, 22 libros. Nápoles.
Correa de Araujo, F. (1625). Libro de Tientos y Discursos de Música Práctica y Theórica de Órgano intitulado Facultad Orgánica. Alcalá de Henare: Imprenta de Antonio Arnao.
Correa de Araujo, F. (s.f.). Facultad Orgánica.
Fernández Calvo, D. (2011). Constantes Gráficas – La representación de la altura del sonido en el sistema notacional de Occidente. Buenos Aires: Editorial de la Universidad Católica Argentina - Educa - Buenos Aires.
Frescobaldi, G. (1635). Fiori Musicali di diversi compositioni, Toccate, Kyrie, Canzoni, Capricci e Recercari in partitura a quattro. Venetia: Imprenta de Alessandro Vincenti.
Jacobs, C. (1973). Intavolatura de Cimbalo Valente, Antonio. En C. JACOBS, Intavolatura de Cimbalo Valente, Antonio (pág. 202). UK: Oxford University Press.
Jambou, L. (1988). Evolución del órgano español - S. XVI – XVIII,. Asturias – Gijón,: vol. 1 - Ethos Musica - Serie Académica 2.
Kastner, S. (1626). Libro de Tientos y Discursos de Música Práctica … Facultad Orgánica. Barcelona: Instituto Español de Musicología.
Leonhardt, G. M. (1952). The Art of Fugue, Bach’s last harpsichord work Martinus Nijhoff - The Hague.
Martinus Nijhoff - The Hague.
Ortiz Toledano, D. (1533). Tratado de Glosas - Valerio y Luigi Dorico. Roma. Peruana, M. N. (s.f.). Lima- Perú.
Ramos de Pareja, B. (1482 - 1990). Música Práctica. Bolonia: Editorial Alpuerto - Traducción del latín: José Luis Moralejo.
Reese, G. (1954). Music in the Renaissance. En G. REESE, Music in the Renaissance. New York: W.W. Norton & Co.
Rodriguez Cohelo, M. (1620). Flores de Musica - Pedro Craesbeeck. Lisboa.
Sachs, C. (1947). Historia Universal de los Instrumentos Musicales - Ed. Centurión. Buenos Aires
Salinas, F. (2013). De Musica libri septem. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca - Al cuidado de Amaya García Pérez, Bernardo García-Bernalt Alonso.
Sancta María, F. T. (2007). Arte de tañer fantasía - Impreso en Valladolid por Francisco Fernández de Córdoba
- Valladolid, 1565. Barcelona: Concejo Superior de Investigaciones Científicas.
Villanueva Serrano, F. -J.-1. (2011). Institución Fernando El Católico- Blioteca Virtual. Recuperado el 8 de Noviembre de 2014, de una aportación al conocimiento de algunos aspectos de su vida privada - NASSARRE - Revista Aragonesa de Musicologíapag. 161-200: http://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/32/62/_ebook.pdf - (Consultado 08 – 11 – 2014
Zarlino, G. (1558). The Art of Counterpoint, Part Three of Le Istitutioni harmoniche, I 5 58, by Gioseffo Zarlino. De Institutione Harmonicche- Edición original, 1558 / translated by Guy A. Marco and Claude V. Palisca.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Miguel P. Juarez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in our Journal comply to the following terms:
1. Authors keep their work's copyrights, but they guarantee Colloquia to be the first publisher of their papers. They grant the Journal with a Creative Commons Attribution License, under which their work can be shared with the condition that it is appropriately cited.
2. Authors can establish further clauses for non-exclusive distribution, such as publication on a separate book or placing in an institutional data-base. Nevertheless, a note should be always added to explain that the paper was originally published in Colloquia.
This Journal utilizes the LOCKSS system to create a file distributed among participating libraries, allowing these libraries to create permanent archives of the Journal for purposes of preservation and restoration. More information...