The Heritage Contribution in Sacred Music in the City of Cuenca, Ecuador.
Tradiciones europeas y mestizaje postcolonial
DOI:
https://doi.org/10.31207/colloquia.v7i0.102Keywords:
Cuenca, Guaman, sad tone, organ, pasacalle, pentaphonics, JuárezAbstract
The present article proposes to establish and describe two artistic patrimonial contributions to the sacred music of Ecuador; they belong to the cultural and religious past of the City of Cuenca (state of Azuay), a referential witness of the Evangelization process in America. Around the liturgy of the Catholic, Apostolic and Roman Church, different artistic expressions were born, and they have contributed to the Cultural Heritage of Humanity. A qualitative and analytical methodology has been used in this study, from documentary sources corresponding to scores and Photographs. The first is a musical form for organ, product of a miscegenation between profane tonal dance and free rhythm verses with pentaphonic ancestral tunes. The second belongs to an extensive tradition and adaptation in Latin America: the construction of pipe organs according to models from the Iberian Peninsula, that adjusting to the geographical particularities gave rise to different schools of organ-building throughout the continent.
References
Alvarado Delgado, Jannet. (2012). Villancicos cuencanos y tonos del niño. Memorias del II Encuentro Internacional de Musicología de Loja, 2010. Mario Godoy Aguirre, editor.
https://www.academia.edu/18026748/MEMORIAS_DEL_II_ENCUENTRO_INTERNACIONAL_DE_MUSICOLOGIA_DE_LOJA._Musicolog%C3%ADa_desde_Ecuador._Vol._1._Editor_Mario_Godoy_Aguirre._Gr%C3%A1ficas_Argenis_Quito_2012 [Recuperado: 27-06-2019]
(2017) Danzas y Géneros Musicales de Salón en Cuenca 1870 – 1930 Entre lo Sagrado y lo Profano - Universidad de Cuenca – Facultad de Artes - GAD Municipal del Cantón Cuenca – ISBN: 978-9978-14-374-2 (CD 12 obras seleccionadas).
Arias Maldonado, María Eugenia. (2018). Las Familias Pauta y Rodríguez: influencia y desarrollo de la música religiosa cuencana en la segunda mitad del siglo XIX y primera del XX. Tesis de Maestría en Musicología. Universidad de Cuenca, Facultad de Artes, 2018. http://dspace.ucuenca.edu.ec/browse?type=author&value=Arias+Maldonado%2C+Mar%C3%ADa+Eugenia [Recuperado: 12-05-2019]
Bukofzer, Manfred. (1947). Music in the Baroque Era (Reads Book, 2008). New York: W. W. Norton. La Música en la Época Barroca - De Monteverdi a Bach - Versión castellana de Clara Janés y José María Martín Triana - Alianza Editorial - Madrid, 1986 - I.S.B.N.: 84-206-8530-5.
Constitución Sacrosanctum Concilium sobre la sagrada liturgia. (s. f.). [Recuperado 23-07- 2019] http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19631204_sacrosanctum-concilium_sp.html
De la Vega, Garcilaso. (1609). Los Comentarios Reales (Vol. 1). Recuperado de https://es.slideshare.net/jhonnyantelo/garcilazo-de-la-vega-comentarios-reales-completo-1609
Feijóo, Benito Jerónimo. (1726). Teatro Crítico Universal (Joachen Ibarra, Vol. 1). Recuperado de http://www.filosofia.org/bjf/bjft114.htm
Guerrero Gutiérrez, Pablo. (2001). Enciclopedia de la Música Ecuatoriana (Corporación Musicológica Ecuatoriana CONMUSICA, Vols. 1–2). Quito. Archivo Sonoro de la Música Ecuatoriana.
Guerrero, Juan Agustín. (1876). La música ecuatoriana desde su origen hasta 1875 (Quito, 1876). Imprenta Nacional. Reimpresión: Banco Central del Ecuador, Quito, 1984.
Juárez-Cúneo, Miguel P. (2018). Villancicos, Romances y Chanzonetas - Archivo Histórico de la Diócesis de Ibarra - Ecuador - (Fundación Filarmónica Casa de la Música, Vols. 1–dos). Quito: Imprenta Mariscal. ISBN: 978-9942-8692-1-0
Lambea, Mariano; Josa, Lola. (2010). Libro de Tonos Humanos I (1655 – 1656) - La Música y la poesía en cancioneros polifónicos del siglo XVII I (Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Institución «Milà I Fontanals»). Barcelona, 2000. Departamento de Musicología. Barcelona. ISBN: 84-00-07881-0 (Vol. I). Obra completa: 4 volúmenes, ISBN: 84-00-07885-3.
Mullo Sandoval, Juan (2009). Música Patrimonial del Ecuador. Fondo Editorial Ministerio de Cultura, Quito - Cartografía de la Memoria, Nº 3 - ISBN 978-9978-92-728-1 -
Robledo Staire, Luis. (2004). Tonos a lo divino y a lo humano en el Madrid barroco (Fundación Caja Madrid). Editorial Alpuerto. ISBN 84-381-0399-5
Wolff, Christoph. (2008). Bach: el músico sabio. Editorial Ma Non Troppo, Barcelona. ISBN: 9788496924406. 640 p.
Yepez Vera, Janeth ElizabethH, & Barzola Guerrero Elvis Christian. (2018, mayo 20). PASILLO Y PASACALLE EN LA DANZA FOLCLÓRICA COSTEÑA PARA LA CONSTRUCCIÓN DE LA IDENTIDAD CULTURAL .pdf. Recuperado 22 de julio de 2019, de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/38326/1/BFILO-PAR-9-001.pdf
Zaldumbide Flores, Camila Libertad. (2017). Composición de dos obras ecuatorianas: Dualidad entre el sol y la luna dentro de la cosmovisión andina de los pueblos indígenas del Ecuador. Universidad de los Hemisferios, Quito, Ecuador. http://dspace.uhemisferios.edu.ec:8080/xmlui/handle/123456789/710 [Recuperado: 14 de mayo de 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Miguel P. Juárez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in our Journal comply to the following terms:
1. Authors keep their work's copyrights, but they guarantee Colloquia to be the first publisher of their papers. They grant the Journal with a Creative Commons Attribution License, under which their work can be shared with the condition that it is appropriately cited.
2. Authors can establish further clauses for non-exclusive distribution, such as publication on a separate book or placing in an institutional data-base. Nevertheless, a note should be always added to explain that the paper was originally published in Colloquia.
This Journal utilizes the LOCKSS system to create a file distributed among participating libraries, allowing these libraries to create permanent archives of the Journal for purposes of preservation and restoration. More information...