University and Interdisciplinarity
a Proposal from the Thought of L. Polo
DOI:
https://doi.org/10.31207/colloquia.v2i0.3Keywords:
Interdiscipinarity, Crisis of the university, theory of knowledge, Growth of university professorAbstract
This paper presents a proposal on university interdisciplinarity from a methodical systemic approach. It is understood that this method can provide amplitude and depth to reunify the diverse contributions of each discipline. The approach of the Spanish philosopher Leonardo Polo, could offer some keys to shed light on the subject.
It will offer a description of the university and the roots of its crisis. The breakup of superior knowledge and the rupture of unity among them would be, according to Polo, the origin of this separation of sciences from each other and their consequences.
His proposal is presented in two ways. It offers a theory of knowledge - broad and reuniting - that links the different levels of human knowledge. But he points out that what is relevant is the personal side that connects with the interrelationships between university professors.
References
Benedicto XVI, (2008), Discurso a la Universidad de La Sapienza de Roma el 17 de enero de 2008, Obtenido on-line enero de 2015: https://goo.gl/zwR08R, 15.
Benedicto XVI, (2011), Audiencia General del 11 de mayo de 2011, obtenida on-line mayo 2012, https://goo.gl/mIvVrd
Blumenstyk, G. (2014). American Higher Education in Crisis?: What. Everyone Needs to Know. New York, NY: Oxford University Press.
Comisión Teológica Internacional, (2012), “Fides quaerens intellectum”, Obtenida on-line enero 2015, https://goo.gl/2NMoxO
Corazón, R., (2011), El pensamiento de Leonardo Polo, Rialp, Madrid.
Falgueras Sorauren, I., y Falgueras Salinas, I,
(2015, a), “Man as dualizing being. The remote foundations of economics activity”, en Journal of Polian Studies, Vol II, online: https://goo.gl/NBxiC8
(2015, b)“La posible ayuda de la Filosofía a la Economía”, en Filosofía y Economía, Vol. 4, Número 1, UBA, 48.
Guardini, R., (2012), Tres escritos sobre la Universidad, Eunsa, Navarra.
Iniciativa Interamericana de Capital Social, Ética y Desarrollo BID. Obtenido on-line, enero 2016: https://goo.gl/3OYzv1
Loconte, J., (2014). The real crisis in higher Education, Obtenido on-line febrero 2016: https://goo.gl/gvxTAc
Martínez-Echevarría y Ortega, M.A., (2014), “Cuando las matemáticas suplantan a la economía”, en Cuadernos Empresa y Humanismo, n. 125, Publicaciones Universidad de Navarra, Pamplona.
Martino, S.C., (2016), “La Universidad: Misión, responsabilidad y protagonistas. La pro-puesta de Leonardo Polo”. On-line: https://goo.gl/Hb7MCT
Múgica, F., Entrevista realizada por Silvia Martino el día 13 de febrero de 2015 en Pamplona.
Observatorio de la Educación Superior en América Latina IESALC-UNESCO. Obtenido on-line, enero 2014: https://goo.gl/qxWg3X
Pérez Lindo, A. et alt. (2005) Gestión del conocimiento. Un nuevo enfoque aplicable a las organizaciones y la universidad, Norma Editorial, Buenos Aires.
Piá Tarrazona, S., (2001), El hombre como ser dual. Estudio de las dualidades radicales según la Antropología de Leo-nardo Polo, Pamplona, Eunsa.
Polo, L., (2016), Curso de teoría del conocimiento I, Vol. IV., en Obras Completas, Serie A, Eunsa, Pamplona:
Polo, L., (2016), Curso de teoría del conocimiento II, Vol. V.
Polo, L., (2016), Curso de teoría del conocimiento III, Vol. VI.
Polo, L., (2016), Curso de teoría del conocimiento IV, Vol. VII.
Polo, L., (2012), Filosofía y Economía, Eunsa, Pamplona.
Polo, L., (2011), La esencia del hombre, Eunsa, Pamplona.
Polo, L., (1996, a), “El profesor universitario”, en El profesor universitario, Ed. Universidad de Piura.
Polo, L., (1996, b), “La institución universitaria”, en El Profesor universitario, 33-48, Ed. Universidad de Piura y on-line: https://goo.gl/sKW8Wp
Polo, L., (1993), “Universidad y sociedad”, en Josemaría Escrivá de Balaguer y la universidad, Pamplona, Eunsa, 187-196.
Polo, L., (1992), “Filosofar hoy”. Entrevista de Juan Cruz Cruz a L. Polo, en Anuario Filosófico, Pamplona, 25/1 (1992) 27-51.
Polo, L., (1970), “La crisis de la Universidad”, en Universidad en Crisis, Edit. Prensa Española, Se-villa.
Pugliese, J.C. (ed.), (2005), Educación superior: ¿bien público o bien de mercado? Ministerio de Educación, Presidencia de la Nación, Buenos Aires.
Roccio, M.T., (2011) Higher Education in a State of crisis hardcover. Nova science publisher, New York.
Sanguinetti, J. J. (2016) “Neurociencia y Antropología”. Obtenido on-line setiembre 2016: https://goo.gl/5c17dD
Sellés, J.F., (1997) Curso breve de Teoría del conocimiento, Ed. Universidad de La Sabana, Bogotá.
Sellés, J.F., (2006), “Antropología para inconformes”, Rialp, Madrid.
Sellés, J.F., (2010) En Defensa de la verdad. Clarificaciones en teoría del conocimiento, Ed. Universidad de Piura, Piura.
Sellés, J.F., (2015), “Las dualidades en las ciencias humanas: un intento de fundamentación, jerárquicamente ordenado, de los saberes humanísticos según Leonardo Polo”, cap. 5 de Martínez, M E. (2015) El abandono del límite mental (1ª. ed.), Bogotá: Universidad de La Sabana. Obtenido on-line en diciembre 2015: https://goo.gl/S99qpz
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silvia Martino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in our Journal comply to the following terms:
1. Authors keep their work's copyrights, but they guarantee Colloquia to be the first publisher of their papers. They grant the Journal with a Creative Commons Attribution License, under which their work can be shared with the condition that it is appropriately cited.
2. Authors can establish further clauses for non-exclusive distribution, such as publication on a separate book or placing in an institutional data-base. Nevertheless, a note should be always added to explain that the paper was originally published in Colloquia.
This Journal utilizes the LOCKSS system to create a file distributed among participating libraries, allowing these libraries to create permanent archives of the Journal for purposes of preservation and restoration. More information...